Relationship between Fine Motor Skill and the Use of Gadget in Pre-school Age Children

Authors

  • Sri Indah Yuli Hartati Jurusan Keperawatan, Fakultas Ilmu-Ilmu Kesehatan, Universitas Jenderal Soedirman
  • Sidik Awaludin
  • Eni Rahmawati Jurusan Keperawatan, Fakultas Ilmu-Ilmu Kesehatan, Universitas Jenderal Soedirman

DOI:

https://doi.org/10.33755/jkk.v9i1.433

Keywords:

Children; denver; fine motor skill; gadget; pre-school age

Abstract

Aims: To analyze the relationship between fine motor skill and the use of gadget in pre school age children.

Methods: This study used a cross-sectional design. Sampling technique using quota sampling and the sample in this study amounted to 82 pre school age children in  Purwanegara, Banyumas on March-April 2022. The adopted questionnaire used to be measured use of gadgets application and abilities acceptable fine motor be measured using Denver II. Data analyzed univariate and bivariate using Gamma Test.

Results: The univariate analysis showed that there were eight respondents (9.8%) with gadgets application in the category low, 13 respondents (15.9%) moderate, and 61 respondents (74.4%) high. Denver II results showed fine motor as much as one respondent (1.2%) in category advance, 24 respondents (29.3%) caution, 56 respondents (68.3%) delayed, and one respondent (1.2%) normal. The Gamma test showed a relationship between fine motor skill and the use of gadget  in pre school age children with a p-value = 0,005 (p value<0.05).

Conclusion: There is a significant relationship between fine motor Skill and the use of gadget. Based on these results, periodic developmental screening and nursing interventions are needed to address fine motoric disorders in preschool-aged children who use gadgets, and it is expected that parents will limit the use of gadgets.

References

Imron, R. Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Perkembngan Sosial Dan Emosional Anak Pra Sekolah Di Kbupaten Lampung Selatan. 2017, XIII, 148–154.

Pratika, S.T. Hubungan Intensitas Penggunaan Gadget Dengan Gangguan Perkembangan Pada Balita Usia 3-5 Tahun Di Klinik Dzaki Naskah Publikasi Oleh : Tika Pratika Sari Kementerian Kesehatan Republik Indonesia Gangguan Perkembangan Pada Balita Usia 3-5 Tahun Di Klinik Dza. 2019.

Chikmah, A.M.; Fitrianingsih, D. Pengaruh Durasi Penggunaan Gadget Terhadap Masalah Mental Emosianal Anak Pra Sekolah Di Tk Pembina Kota Tegal. Siklus J. Res. Midwifery Politek. Tegal 2018, 7, 295, doi:10.30591/siklus.v7i2.896.

Chusna, P.A. Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Din. Penelit. Media Komun. Sos. Keagamaan 2017, 17, 315–330.

Rozalia, M.F. Hubungan Intensitas Pemanfaatan Gadget Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. J. Pemikir. dan Pengemb. Sekol. Dasar 2017, 5, 722, doi:10.22219/jp2sd.vol5. no2.722-731.

Kemenkes RI Pedoman Pelaksanaan Stimulasi, Deteksi Dan Intervensi Dini Tumbuh Kembang Anak Di Tingkat Pelayanan Kesehatan Dasar. Kemenkes RI 2016.

Zhao, H.; Chen, J. Construction of Nursing Intervention Model and Clinical Empirical Study on Dopamine Beta Hydroxylase Gene Polymorphism in Children with ADHD. J. Chem. 2020, 2020, doi:10.1155/2020/9068736.

Baixauli, E. Happiness: Role of Dopamine and Serotonin on Mood and Negative Emotions. Emerg. Med. Open Access 2017, 07, doi:10.4172/2165-7548.1000350.

Setianingsih, S. The Relationship Between Use of Gadget and Risk of Attention Hyperactivity Disorders of Preschool Children in TK ABA III Gunungan, Bareng, Lor. Gaster 2018, 16, 191.

Nurmasari, A. Hubungan Intensitas Penggunaan Gadget Dengan Keterlambatan Perkembangan Pada Aspek Bicara Dan Bahasa Pada Balita Di Kelurahan Tambakrejo Surabaya. Midwife Educ. Study Progr. Fac. Medical, Airlangga Univ. 2016, 49.

Asthiningsih, N.W.W.; Muflihatin, S.K. Deteksi Dini Perkembangan Balita Dengan Metode Ddst Ii Di Posyandu Wilayah Kerja Puskesmas Juanda Samarinda. J. Endur. 2018, 3, 367, doi:10.22216/jen.v3i2.3149.

Livana; Armitasari, D.; Susanti, Y. Pengaruh Stimulasi Motorik Halus Terhadap Tahap Perkembangan Psikososial Anak Usia Pra Sekolah. J. Pendidik. Keperawatan Indones. 2018, 4, 30, doi:10.17509/jpki.v4i1.12340.

Wahyuni, I.; Risan, N.; Prasetyo, D. Risiko Gangguan Perkembangan Neurologis Antara Bayi Kurang Bulan Lanjut Dan Bayi Cukup Bulan Sesuai Usia Kehamilan. Sari Pediatr. 2015, 17, 190–194, doi:10.14238/sp17.3.2015. 190-4.

Prasetyowati, P. Status Gizi Dan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 48 – 60 Bulan. J. Kesehat. Metro Sai Wawai 2018, 11, 77, doi:10.26630/jkm.v11i2.1775.

Emor, A.C.J.; Lonto, A.L.; Pangalila, T. Pengaruh Tingkat Pendidikan Orang Tua Terhadap Pendidikan Anak Di Kelurahan Pinasungkulan Kecamatan Ranowulu Kota Bitung. J. Civ. Educ. Media Kaji. Pancasila dan Kewarganegaraan 2019, 3, 45, doi:10.36412/ce.v3i1.907.

Maghfuroh, L.; Khotimah, N. Pengaruh Teknik Mozaik Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Prasekolah. J. Sain Med 2017, 9, 57–61.

DEPKES RI Pelayanan Stimulasi Deteksi Intervensi Dini Tumbuh Kembang Anak. Kementeri. Kesehat. Republik Indones. 2018, doi:10.1017/CBO9781107415324.004.

Maghfuroh, L. Metode Bermain Puzzle Berpengaruh Pada Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Prasekolah. J. Endur. 2018, 3, 55, doi:10.22216/jen.v3i1.2488.

Souto, P.H.S.; Santos, J.N.; Leite, H.R.; Hadders-Algra, M.; Guedes, S.C.; Nobre, J.N.P.; Santos, L.R.; Morais, R.L. de S. Tablet Use in Young Children Is Associated with Advanced Fine Motor Skills. J. Mot. Behav. 2020, 52, doi:10.1080/00222895.2019.1602505.

Vivi Syofia Sapardi Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Anak Usia Prasekolah Di Paud/Tk Islam Budi Mulia. MENARA Ilmu 2018, XII, 137–145.

Green, J.; Darbyshire, P.; Adams, A.; Jackson, D. Looking like a Proper Baby: Nurses’ Experiences of Caring for Extremely Premature Infants. J. Clin. Nurs. 2015, doi:10.1111/jocn.12608.

Puspita, L.; Umar, M.Y. Perkembangan Motorik Kasar Dan Motorik Halus Ditinjau Dari Pengetahuan Ibu Tentang Pertumbuhan Dan Perkembangan Anak Usia 4-5 Tahun. Wellness Heal. Mag. 2020, 2, 121–126, doi:10.30604/well.80212020.

Yuliani, A.; Nugroho, H.; Royani; Amelia, S. Pendampingan Ibu Dalam Stimulasi Perkembangan Motorik Untuk Mengoptimalkan Tumbuh Kembang Balita Di Kabupaten Pemalang. Adimas Adi Pengabdi. Kpd. Masy. 2021, 02.

Kiftiyah, iva nur; Sagita, shellya; Ashar, achmad baharudin Peran Media Youtube Sebagai Sarana Optimalisasi Perkembangan Kognitif Pada Anak Usia Dini. Prosidi SEMNAS Penguatan Individu di Era Revolusi Inf. 2017, 199–208.

Downloads

Published

2023-01-31

How to Cite

Hartati, S. I. Y., Awaludin, S. ., & Rahmawati, E. (2023). Relationship between Fine Motor Skill and the Use of Gadget in Pre-school Age Children . Jurnal Keperawatan Komprehensif (Comprehensive Nursing Journal), 9(1). https://doi.org/10.33755/jkk.v9i1.433